Teorie k psaní článku:
Ještě než se vrhneš do čtení jednotlivých tipů, připomeň si, proč je důležité tvořit precizní obsah. Blogovými články čtenářům předáváme užitečné informace stejně, jako by to dokázal zkušený prodejce při osobním prodeji. Pomůžeme čtenářům vyřešit problém nebo vybrat pro ně ten správný produkt, a navíc si získáme i jejich důvěru.
Důvody, proč psát super obsah na blog:
- Zajímavé, užitečné či zábavné informace přitahují pozornost, a tím pádem dostávají značku klienta do povědomí mnoha lidí.
- Pravidelné aktualizace obsahu v podobě nových článků podporují SEO – web se postupně bude objevovat na vyšší pozicích ve výsledcích vyhledávání.
- Blogem si klient buduje výraznou konkurenční výhodu, pro kterou bude u potenciálních zákazníků dostávat přednost před konkurencí.
- V očích čtenářů si klient upevňuje pozici experta, co svému oboru stoprocentně rozumí. A to jim dává záruku, že značce mohou maximálně důvěřovat.
- Zvýší se návštěvnost stránek klienta, dokonce se mnoho uživatelů bude vracet opakovaně, aby si přečetli nový článek.
Atributy úspěšných článků:
- Přínosné a obohacující
- Zajímavé
- Přehledné
- Komplexní
- SEO friendly (budou se líbit vyhledávačům a nebudou penalizovány)
- UX friendly (budou se líbit uživatelům a čtením jim bude příjemné)
Návod na psaní článku:
1) Promyslete si téma
Většinou dostaneš téma článku zadné podle hledané fráze či často dotazovaného dotazu. Zkus se vcítit do role čtenářů a piš přínosné informace nikoliv plytké fráze.
Kde vzít informace?
- Projdi si popisek úkolu, podklady od klienta, web klienta (blog, služby, kategorie, detaily produktu).
- Vyhledej si související klíčová slova. Často poradí a navedou s jednotlivými kapitolami a celkovým obsahem článku.
- Prolez Google horem spodem – dotazy od návštěvníků, oborové diskuze a články od konkurence.
Dej si na čas a zjisti, co se o daném tématu píše – udělejte si rešerši. Na závěr si, ale vždy připomeň, že cílem je vzdělávat uživatele ve svém oboru, být užitečným rádcem a spolehlivým profesionálem, který jim pomáhá.
2) Osnova
Na Google disku ve složce Obsah, případně podsložce Osnovy si založ nový dokument, který pojmenuješ Osnova: Název úkolu ve Freelu, například Osnova: Jak psát blogový článek. Jako vzor si otevři osnovu někoho jiného na podobné téma.
Po rešerši tématů a klíčových slov bys měl tušit, čemu se budeš věnovat. Zkus si podle priorit sestavit předběžnou osnovu ke svému tématu. Jako vzor si vezmi osnovu k tématicky podobnému článku, kterou najdeš na Google Disku. Pomocná ti může být takhle obecná osnova, která vychází z obrácené pyramidy:
- Úvod
- Hlavní výsledek/poselství článku
- Rozvíjející informace
- Příbuzné informace
- Závěr
Doporučuji napsat si co nejpodrobnější osnovu tzn. dát do ní:
- Nadpisy tak jak budou alespoň zhruba vypadat i ve finálním článku
- Odrážkami si napsat informace, o kterých budu psát v jednotlivých kapitolách
- Ke kapitolám doplnit související klíčová slova
- Odkazy na jiné články/produkty, které chci v textu zmínit
- Vložit do textu {MENUITEM-}, {PRODUCT-}, {PRODUCTSLIDER-} na místo, kde očekáváš, že budou v článku umístěny
- Někam vložit odkazy na zdroje, ze kterých jsi čerpal při psaní osnovy. Pravděpodobně z nich budeš čerpat i při samotném psaní.
3. Článek
Na Google disku ve složce Obsah si založ nový dokument. Dokument pojmenuješ podle názvu úkolu ve Freelu např. Jak psát blogový článek. Článek musí obsahovat položky uvedené v následující kapitole 4. Základní prvky článku.
Podle připravené a zkontrolované osnovy začneš se psaním. Jako vzor ti může opět posloužit článek na podobné téma, který psal někdo jiný. Pokud tě napadá lepší H1, než zadaný, uprav ho (viz návod na vymýšlení H1). V textu použij odstavce a odrážkové seznamy. Odrážkové seznamy by však neměly být 2 za sebou. Ideálně by mezi nimi měla být kapitola s běžným textovým odstavcem.
KW cpi hlavně do nadpisů, ale také do textu. Čím více, tím lépe, avšak text musí zůstat stále srozumitelný a čtivý (viz Jak používat klíčová slova). V textu můžeš zvýraznit také důležitá slova/slovní spojení, která nepatří mezi KW, ale jsou důležitá. Dej do textu odkazy na další související články, produkty apod. (viz Jak používat CTA, odkazy a boxíky). Nezapomeň vyplnit také SEO Title, Meta description, Perex a Osnovu (viz Základní prvky obsahu).
Nakonec si celý text po sobě přečti, zkontroluj po sobě pravopis, skladbu věty, časté opakování slov, typografii (spojovník a pomlčka, mezera za jednotkou, mezera u závorky a interpunkce, ...). Článek předej na kontrolu.
4. Základní prvky článku
Co článek musí mít: (kurzíva označuje popisky a informace)
- SEO Title: název článku – název webu
- Meta description: text o 150 znacích
- Perex:
- Osnova: Jedná se o jinak řečené nadpisy s použitím KW. Za text se kvůli zjednodušení nahrávání píší podle úrovně nadpisu následující symboly:
- H2: Text nadpisu::#
- H3: Text nadpisu::--#
- Úvod: Představí problematiku, která se v článku řeší. Často začíná otázkou. Na konci zve čtenáře k přečtení.
- Odkazy: Odkazy na články, služby, produkty atd.
- CTA: Věta, kterou vyzývám k akci. Například: Napište nám. Ozvěte se nám. Přečtěte si. Před CTA je text, který uvede právě CTA.
- Většinou se odstavec s CTA dává před boxík. Doporučuji celý odstavec s CTA a boxík témataticky provázat s předchozím textem.
- Boxíky: Píše se cca co 2 kapitoly. Z boxíků použít ten, co se hodí a dává smysl. Většinou se před boxíky píše krátký odstavec s CTA.
- {MENUITEM-číslo stránky} odkaz na stránku služby, článek či jakoukoli jinou stránku webu (kromě produktu), se kterým chceme text provázat.
- {PRODUCT-číslo produktu} odkaz na 1 produkt, mohou se dát 2 boxíky pod sebe, ale stačí i jeden.
- {PRODUCT-SLIDER-číslo produktu;číslo produktu;číslo produktu} odkaz na neomezený počet produktů, které poté jsou ve slideru.
- Závěr: Shrne celý text. Většinou odkáže na reference, certifikáty, blog, kontakty a hlavně nezávaznou poptávku. Píše se zde také e-mailová adresa a telefonní čísla. Závěr není vždy nutný. Záleží klient od klienta.
5. Ukázky článků
Chytré Střechy: Dřevokazný hmyz aneb boj s neviditelnými škůdci
Fencee: Jak vybrat a sestavit elektrický ohradník pro domácí prasata
Zebra Q: Žaluzie vs. rolety – jaký je mezi nimi rozdíl
Další tipy najdeš na stránkách našich klientů.