Teorie ke službám
Texty popisující služby jsou jako místo produktů na webu. Stejně jako produkt má své vlastnosti a výhody, služba musí čtenáři nabídnout všechny potřebné informace o tom, co obnáší, jak funguje a proč je pro něj tou správnou volbou. Cílem těchto textů není pouze informovat, ale také přesvědčit návštěvníka k akci – tedy aby službu skutečně poptal. I když služby nelze často přidat do košíku, je důležité vyzvat návštěvníka k vyplnění kontaktního formuláře nebo jinému způsobu, jak se spojit s klientem.
Návod na služby
Ve složce obsah si založ složku služby. Pokud je služeb více, rozděl služby do dalších složek pojmenovaných podle hlavních služeb, aby byl na Google Disku pořádek. Dokumenty pojmenuje vždy podle podúkolů ve Freelu. Služby musí obsahovat položky uvedené v následující kapitole Základní prvky služeb.
Jako zdroj informací ti slouží dokument Struktura služeb (najdeš u úkolu ve Freelu a ve složce klienta), Dotazník Jméno klienta, který klient vyplnil (najdeš ve složce klienta), původní klientův web (pokud existuje) a internet. Většina klientů dotazník vyplňuje tak nějak napůl, aby se neřeklo. Informace tedy bereme hlavně od konkurence s dobře popsaným webem a věříme, že klient nabízí služby s obdobnou náplní.
Nejsi si jistý informací, kterou chceš uvézt na webu?
- Podívej se na lidi z našeho týmu. Pokud o klientovi někdo něco ví, bude jméno klienta uvedeno u člověka z týmu.
- Popros kontaktní osobu (vedoucího obsahů), aby se doptala klienta.
1. Jak psát obecně služby
Představ si, že jsi čtenář. Co bys ses chtěl na webu dočíst, abys službě porozuměl? Pravděpodobně informace o tom, co je za službu, kde, jak a čím se provádí, kdy se ti může hodit a proč bys jí měl chtít. Samozřejmě tě zajímá také cena, tu ovšem na webech našich klientů většinou nenajdeš.
Než začneš psát vytvoř si strukturu, kterou použiješ u celého webu. Služby pak vypadají přehledněji, když se skládají z podobných kapitol. Jako inspirace pro strukturu ti poslouží především weby konkurence nebo původní web klienta. Navést často dokáže také klíčovka. Vypiš si proto z klíčovky všechna KW, která se pojí se službou ať už konkrétně nebo obecně.
Příklad: Web Gym 4U: Fitness a osobní tréninky:
Obecná KW: cviky prováděné správně, cvičení s trenérem, hubnutí, zlepšení kondice, nárůst svalové hmoty, online cvičení
Konkrétní KW: kruhový trénink, silový trénink, funkční trénink, cvičení SM systém, cvičení na záda, kondiční cvičení
KW ti mohou posloužit také jako inspirace na další podslužby nebo kroky, které sice nejsou ve struktuře, ale do oboru patří. Pro příklad uvádím typy tréninků, které se nacházely v klíčovce (tučný odrážkový seznam).
Text se snaž hodně prolinkovat s dalšími souvisejícími službami, případně s blogovými články (pokud jsou). Odkazuj na blog, refrence, certifikáty a hlavně na nezávaznou poptávku a kontakty.
Celkovou tonalitu a styl psaní se snaž přizpůsobit klientovi. Nejvíce informací zjistíš z dotazníku, který ti pravděpodobně pomůže i s nacítěním klienta. Na konci dotazníku najdeš 10 přídavných jmen, kterými klient charakterizuje svou značku.
U většiny klientů píšeme na konec služby závěr. Do závěru píšeme CTA a odkazy na reference, certifikáty, blog, kontakty a nezávaznou poptávku.
2. Jak psát hlavní služby
Podle dokumentu Struktura služeb zjistíš, jaké služby jsou hlavní a které vedlejší. V některých případech se hlavní služby ani dále nedělí. Hlavní služby jsou více obecné a dávají čtenáři přehled o konkrétních podslužbách.
S psaním hlavních služeb ti může pomoci tato obecná struktura:
- Úvod: Obecné vysvětlení o čem je služba, kde a na čem se provádí, proč ji má čtenář chtít.
- Nabídka jednotlivých služeb: Do odrážkového seznamu či do textu vypíš názvy podslužeb k dané hlavní službě a prolinkuj je s podslužbami. Text lze doplnit službami, či pracemi, které sice nejsou samostatné podlužby, ale najdeš je v KW viz text výše.
- Jak služba probíhá: U hlavní služby není tento bod nutný. Popsat proces služby, jak probíhá, co a kde se dělá, jaké nástroje a materiál se používají.
- Cena služeb: Tato část není vždy nutná a někdy ani žádoucí. Neboť klienti na webech ceny neuvádějí. Ale slovo „cena název práce“ patří často k velmi hledaným KW. Můžeš do odstavce proto napsat obecné povídání o tom, že cena se odvíjí od materiálu, náročnosti, velikosti práce apod.
- Výhody služeb od klienta: V několika odrážkách či textu vypsat důvody, proč by měl čtenář chtít službu právě od tohoto klienta. Buď konkrétní, odkazuj a vyhni se obecným frázím. Vsaď opravdu na přínos a hraj na city.
- Závěr: Zmiň něco o firmě, odkazuj na další služby, certifikáty, blog, kontakty a hlavně nezávaznou poptávku. Přidej e-maili a telefonní číslo.
3. Jak psát další služby či podslužby
Při psaní dalších služeb klaď důraz na jasné informace a podrobné popsání konkrétní služby. Pokud to jde, použij s mírou výrazy z oboru a neboj se zajít trochu do odbornosti. Zvlášť u technických webů vypadá dobře, když čtenáři polopatě vysvětlíme obsah služby. Klient pak vypadá, že svému oboru opravdu rozumí.
S psaním dalších služeb ti může pomoci tato obecná struktura:
- Úvod: Obecné vysvětlení o čem je služba, kde a na čem se provádí, proč ji má čtenář chtít.
- Jak služba probíhá: Popsat proces služby, jak probíhá, co a kde se dělá, jaké nástroje a materiál se používají.
- Cena služeb: Tato část není nutná a někdy ani žádoucí. Neboť klienti na webech ceny neuvádějí. Ale slovo „cena název práce“ patří k velmi hledaným KW. Můžeš do odstavce proto napsat obecné povídání o tom, že cena se odvíjí od materiálu, náročnosti, velikosti práce apod.
- Závěr: Zmiň něco o firmě, odkazuj na další služby, certifikáty, blog, kontakty a hlavně nezávaznou poptávku. Přidej e-maili a telefonní číslo.
Klíčovka ti často napoví, jaké kapitoly bys měl do textu ještě přidat. Může se jednat například o souvisejídí zákony a povolení, speciální varianty podslužby, návrhy výrobků apod.
4. Základní prvky služeb
Co služby musí mít: (kurzíva označuje popisky a informace)
- SEO Title: název služby – název webu
- Meta description: text o150 znacích
- Perex:
- Odkazy: Odkazy na články, služby, produkty atd.
- CTA: Věta, kterou vyzívám k akci. Například: Napište nám. Ozvěte se nám. Přečtěte si. Před CTA je text, který uvede právě CTA.
- Většinou se odstavec s CTA dává před boxík. Doporučuji celý odstavec s CTA a boxík témataticky provázat s předchozím textem.
- Boxíky: Píše se cca co 2 kapitoly. Většinou se před boxíky píše krátký odstavec s CTA.
- {MENUITEM-číslo stránky} odkaz na stránku služby, článek či jakoukoli jinou stránku webu (kromě produktu), se kterým chceme text provázat.
- Závěr: Shrne celý text. Většinou odkáže na reference, certifikáty, kontakty a hlavně nezávaznou poptávku. Píše se zde také e-mailová adresa a telefonní čísla. Závěr není vždy nutný. Záleží klient od klienta.
5. Ukázky služeb
- Chytré Střechy: běžný typ služeb
- Máma, co líčí: ženské, kreativní, jemné
- Pískovcov: kreativní, tradiční, řemeslné
- Hydrostav BP: technické, odborné