Jak vytvořit strukturu služeb, kategorií a produktů

Verze:

17. 07. 2025

Zodpovědná osoba:

Dominik Šlechta

Co je to struktura služeb a kdy se vytváří

Struktura služeb je uspořádání a správné pojmenování nabízených služeb klienta. Sestavuje se formou stromové struktury do hlavních služeb a vnořených podslužeb. Tvoří se pro klienty, kteří chtějí web s nabídkou služeb (viz klienti Chytré Střechy, Dohled stavby, Žaluzionista apod.). Při tvorbě struktury je nejdůležitější její přehlednost. Přečti si také, jak se tvoří obsah služby a jak má vypadat.

Příklad struktury služeb

Instalace vnitřních žaluzií (hlavní služba)

  • Instalace horizontálních žaluzií (podslužba)
  • Instalace vertikálních žaluzií (podslužba)
  • Instalace plisé žaluzií (podslužba)
  • Instalace bambusových žaluzií (podslužba)

Instalace venkovních žaluzií (hlavní služba)

Instalace vnitřních rolet (hlavní služba)

  • Instalace japonských rolet (podslužba)
  • Instalace zatemňovacích rolet (podslužba)
  • Instalace rolet den a noc (podslužba)
  • Instalace římských rolet (podslužba)

Instalace venkovních rolet (hlavní služba)

Co je to struktura kategorií a produktů a kdy se vytváří

Struktura kategorií a produktů je uspořádání a správné pojmenování nabízených produktů klienta. Sestavuje se formou stromové struktury do hlavních kategorií a vnořených podkategorií, které budou obsahovat logicky roztříděné produkty (s podobnými či společnými vlastnostmi, podobnou funkcí apod.). Tvoří se pro klienty, kteří chtějí e-shop k prodeji produktů (viz klienti Báčabeton, fencee, Dogtrace, Floristika apod.). Při tvorbě struktury je nejdůležitější její přehlednost. Přečti si také, jak se tvoří obsah kategorie a jak se tvoří obsah produktu.

Příklad struktury kategorií

Kamenné koberce (hlavní kategorie)

  • Kamenný koberec do interiéru (podkategorie)
    • Kamenný koberec do koupelny (podkategorie)
    • Kamenný koberec do kuchyně (podkategorie)
    • Kamenný koberec do chodby (podkategorie)
    • Kamenný koberec do obývacího pokoje (podkategorie)
  • Venkovní kamenný koberec (podkategorie)
    • Kamenný koberec na chodník (podkategorie)
    • Kamenný koberec na terasu a venkovní plochy (podkategorie)
    • Kamenný koberec na balkon (podkategorie)
    • Kamenný koberec kolem bazénu (podkategorie)
  • Kamenný koberec na stěnu (podkategorie)
  • Kamenný koberec na podlahu (podkategorie)
  • Kamenný koberec na schody (podkategorie)

Marmolit (hlavní kategorie)

  • Marmolit do exteriéru (podkategorie)
    • Marmolit na sokl domu (podkategorie)
    • Marmolit na plot (podkategorie)
    • Marmolit na komín (podkategorie)
    • Marmolit na terasu (podkategorie)
  • Marmolit do interiéru (podkategorie)
    • Marmolit do koupelny (podkategorie)
  • Marmolit na podlahu (podkategorie)
  • Marmolit na stěnu (podkategorie)
  • Marmolit na schody (podkategorie)

Důležitost přehlednosti struktury

Přehlednost struktury má přínos jak pro uživatele webu, tak pro vyhledávače (SEO).

  • Přínos z pohledu uživatele – umožňuje návštěvníkovi snadno najít, co hledá, intuitivně ho vede k cíli. Zlepšuje celkový dojem z webu a uživatelský zážitek.
  • Přínos z pohledu SEO – pomáhá vyhledávačům lépe pochopit zaměření webu a zajistí indexaci důležitých stránek. Vede k tzv. sitelinks (pododkazům) ve výsledcích vyhledávání na Googlu.

Úplně laicky řečeno, když se uživatel na webu nevyzná, nenajde snadno, co hledá, odejde ke konkurenci. Pokud se na něm nevyzná robot vyhledávače, doporučí ve výsledcích vyhledávání konkurenci. Z toho vyplývají samozřejmě rizika i přínosy pro majitele webu. Kvalitní struktura webových stránek:

  • zvyšuje pravděpodobnost, že návštěvník provede akci – nakoupí nebo objedná službu
  • přispívá k lepším pozicím ve výsledcích vyhledávání – tím se zvyšuje dohledatelnost webu a jeho návštěvnost

Benefitem je také to, že uspořádaná struktura usnadňuje další rozvoj webu, protože lze snadno přidávat nové služby a podslužby, kategorie a podkategorie včetně nových produktů, aniž by vznikl chaos nebo potřeba překopat celou strukturu webu.

Jak se struktura služeb, kategorií a produktů tvoří

Struktura se tvoří s pomocí analýzy klíčových slov (klíčovky), která byla pro daného klienta vytvořena. Měla by být SEO friendly a zároveň by měla být co nejpřehlednější pro návštěvníky webu – tzn. logicky uspořádaná a s omezeným množstvím hlavních kategorií a podkategorií (služeb a podslužeb). Obvykle maximálně tři úrovně (viz struktura kamenných koberců a marmolitů výše).

S uspořádáním struktury mohou pomoct konkurenční weby. V případě tvorby webu nabízejícího dodání a instalaci stínění si stačí vyhledat ostatní weby nabízející tutéž službu a prozkoumat, jakým způsobem mají strukturu tvořenou a inspirovat se.

Na základě informací od klienta, které služby, anebo produkty nabízí je poté třeba vytvořit první nástin struktury. Následně je čas vzít si k ruce klíčovku a vyhledat v ní KW použitelná pro nabízené služby / produkty / kategorie. Klíčovka často nabídne také různá souvisejících KW, která lze použít pro podslužby / produkty / podkategorie. Ze všech těchto KW se postupně skládá SEO friendly struktura. Doporučuji toho do struktury dát víc, i třeba související podslužby / podkategorie produktů, které klient nenabízí (případně je zapomněl zmínit). Může se jednat o dobrý nápad na potenciální rozšíření služeb či sortimentu klienta do budoucna. Vymazat je ze struktury lze vždycky.

Pro pojmenování kategorií a služeb se používají nejhledanější slova z klíčovky. Hledanými klíčovými slovy je třeba pojmenovávat také produkty, aby byly pro vyhledávače viditelné a objevovaly se na lepších pozicích. Zároveň by to měly být jasné a výstižné názvy, které odpovídají obsahu. Pro služby a kategorie je vhodnější používat obecnější klíčová slova, zatímco pro produkty lze volit ta konkrétnější. Pokud například vezmeme strukturu kategorií e-shopu, který nabízí floristické potřeby, tak zatímco jednu z kategorií pojmenujeme „Stuhy“, pro pojmenování produktů můžeme z klíčovky vybrat například „modrá látková stuha, lesklá stuha ze zelené látky, saténová stuha se vzorem, přírodní jutová stuha“ apod.